Samen met de gemeente Retie werken wij steeds verder om de schoolomgeving veiliger te maken voor de kinderen. Lees hier meer over .Een verkeersactieve school ben je als je school zowel acties onderneemt om een veilige schoolomgeving te creëren alsook wanneer je acties onderneemt voor praktische verkeerslessen mét betrokken ouders.
In trapop vinden we verkeersbekwaamheid en verkeersveiligheid héél belangrijk.
Een veilige schoolomgeving?! Vraag onze schoolroutekaart bij de inschrijving!
In 2005 hebben we samen met de gemeente gezorgd voor een veiligere schoolomgeving, zowel in de Kloosterstraat, Laarstraat als in de Boekweitbaan. Via een gesubsidieerd project werd destijds de schoolomgeving heraangelegd.
Bij het begin van een schooljaar verkennen we met onze leerlingen steeds de schoolomgeving. Op een kaart stippelen we samen met de leerlingen hun woon-schoolroutes uit. Daarna oefenen we de knelpunten te voet of met de fiets.
Vanaf 2007 schreven we onze school in voor het project ’10 op 10’ voor verkeer, georganiseerd door de provincie Antwerpen. Jaarlijks kregen we hierdoor subsidies die we konden besteden om onze werking te optimaliseren en materialen aan te kopen om onze werking concreet te kunnen maken. (goede fietsenrekken, de octopuspaal, kleuterfietsen, verkeersborden en een verkeersparkje,….)
Duidelijke afspraken maken goede vrienden
Duidelijke afspraken over het brengen en halen van de kinderen zorgen voor meer rust in de schoolomgeving. Gemachtigde opzichters helpen daarbij.
Bij het verlaten na schooltijd zorgen onze begeleide rijen voor een veilig vertrek naar huis.
Praktische verkeerslessen?
Vanop een stoel in de klas? Nee! Deelnemen aan het verkeer leer je door te doen. Kinderen oefenen eerst in de beschermde omgeving op de speelplaats, later in het echte verkeer. Deze lessen verwerken we in de praktijk met een vast programma dat jaarlijks terugkeert.
Verkeersvaardigheden aanleren, doen we in vier stappen:
• We brengen eerst de kennis aan in de klas.
• Daarna oefenen we de vaardigheden in een beschermde omgeving zoals de speelplaats of turnzaal.
• Vervolgens trainen we dezelfde vaardigheden in het echte verkeer, eerst in een autoluwe omgeving.
• Als laatste passen we de ingeoefende vaardigheden toe tijdens verplaatsingen naar de bibliotheek, het zwembad, …
Volgende activiteiten versterken onze werking. We kunnen hiervoor rekenen op een fijne samenwerking en betrokkenheid van onze ouders, de gemeente en de politie.
• Fietscontrole
• Praktische lessen over de dode hoek als preventie
• Actie ‘Strapdag’, om kinderen en hun ouders te motiveren om te voet of met de fiets naar school te komen.
• Actie ‘Fluo en helm in het verkeer doen het altijd weer!’, een actie die vooral in de donkere periode aanmoedigt om te blijven stappen en trappen met extra aandacht voor veiligheid en zichtbaarheid.
• Actie ‘Sam de verkeersslang’, een actie om kinderen op weg naar school en weer naar huis aan te moedigen om te bewegen in de frisse buitenlucht.
• De ‘Ronde van Retie’ voor het 3de en 4de lj.
• ‘De grote verkeerstoets’ in het 5de lj.
• Een fietsexamen in het 6de lj.
• Wekelijkse trappertjesdag
Wij trachten onze kinderen behendig te maken op de fiets en te voet. Bovendien leren wij ze veilig in het verkeer te bewegen. Daarom willen wij hen en de ouders stimuleren om op woensdag te voet of met de fiets naar school te komen.