Mens sana in corpore sano
De Romeinse dichter Juvinalis verkondigde het zo’n 2000 jaar geleden al en wij herhalen het hier graag nog eens: een gezonde geest in een gezond lichaam.
Een
gezond leer- en leefmilieu is een thema dat al vele jaren sterk leeft in onze
school: brooddozen verdrongen het aluminiumfolie uit de boekentassen en onze
koeken komen voortaan mee in een herbruikbaar
doosje. Fris drinkwater is ieder moment beschikbaar. Op Strapdagen stimuleren
we de leerlingen om fietsend of stappend naar school te komen. Lessen rond zuivere
lucht in de klas, behoedzaam omgaan met water, goede gewoontes die ons energiegebruik
kunnen doen dalen, … maken voortaan deel uit van het programma.
En we sorteren onze afval! Dat leren we onze kinderen al van kleins af aan.
Bij de bouw van de nieuwe school laten we geen kansen onbenut om ons streven naar meer groen op school – in al zijn facetten – verder te zetten. De focus zal in eerste instantie liggen op een groene speelplaats.
Een uitdagende en avontuurlijke groene speelruimte heeft tal van voordelen. Het daagt uit tot gevarieerd spel: klimmen en klauteren, lopen, springen, maar ook fantasie- en rollenspel of rust in geborgen hoekjes. Zo’n speelplaats biedt dagelijks contact met een stukje natuur, met de veranderende seizoenen, met planten en dieren. En dat zijn dan weer directe aanknopingspunten voor de les. In de klas zijn de leerlingen trouwens over het algemeen rustiger na een groene speelpauze. Uit onderzoek blijkt bovendien dat ze zich dan beter kunnen concentreren. Tevens merkt men dat pestgedrag afneemt. Dat is mooi meegenomen!
Om ondersteuning te krijgen in ons missie als milieuvriendelijke school, hebben we ons aangesloten bij Milieuzorg op school (MOS). MOS helpt om van onze school een milieuvriendelijke en duurzame leer- en leefomgeving te maken, samen met de leerlingen, het schoolteam en het netwerk van de school.
Een duurzame toekomst voor onze planeet begint immers bij je eigen bewuste keuzes!